TOP

Från moodboard till upplevelsesuniversum

Det är många förbipasserande som stannar framför Illums Bolighus skyltfönster och våra butiksbesökare utforskar de olika avdelningarnas utställningar. Däremot är det antagligen få som funderar vidare på hur de årliga teman faktiskt skapas. Eller att ett skickligt dekorationsteam reser runt i alla Illums Bolighus-butiker för att se till att alla Illums Bolighus-kunder i Norden välkomnas av samma atmosfär. 

Vi har fått följa med bakom kulisserna med VM-chefen Martin Graae för att prata om årets sommartema och tanken bakom det, från en tvådimensionell moodboard till ett överdådigt upplevelsesuniversum. 

Hur ser en vanlig arbetsvecka ut för dig? 

”Den ser förmodligen ut som de flesta andras, men med lite mer resor. Det ligger mycket planering och samordning bakom ett nytt tema i skyltfönsterna. I slutet av året börjar den kreativa processen för nästa års tema och därefter visualiseras mina tankar på moodboards. När ett temabyte närmar sig börjar den konkreta planeringen och när ett tema har implementerats i en butik tar vi det vidare till de andra 15 butikerna och startar samma process där.” 

Vad är det viktigaste med ett nytt tema? 

”Det måste vara nytt och det måste få människor att stanna upp. Det måste ha en "wow -faktor" på något sätt. Det kan vara så att hela skyltfönstret är blått eller att godisfärgade podier snurrar eller att silverballonger flyger runt i hela fönstret. Det måste vara tredimensionellt så att du kan passera fönsterna många gånger och upptäcka något nytt varje gång. Det handlar om att skapa en liten teaterupplevelse.” 

Var får du din inspiration ifrån? 

"Inspiration är en svårt eftersom det inte kan tvingas fram. Jag har alltid mina antenner ute och är observant, jag vill bli påverkad och överraskad av min omgivning och av världen. Det kan vara arkitekturen på gatorna i Paris eller färgen på en blomma i mitt vackra vardagsrum. Naturligtvis tar jag också globala trender och tendenser i åtanke för det är viktigt att vi är aktuella och inte upprepar oss själva.” 

Hur skulle du beskriva årets sommartema? 

”Bröllopsteman är av natur alltid ljusa och lätta. Förra året var det ljusblåa toner men i år var det viktigt för mig att det till 100% representerar vad Skandinavien kan och vad Illums Bolighus kan. Lyckligtvis går skandinavisk minimalism hand i hand med Illums Bolighus DNA. I år är allt helt vitt med en accent av ljust trä. Det är inbjudande och bjuder in till överflöd och lugn, något de flesta brudpar behöver i en hektisk tid fram till den stora dagen.”  

Aktuell moodboard

Zen

Det skandinaviska ljuset är något alldeles speciellt. Försiktigt och skört rör det sig i blåaktiga toner. Om du är vid stranden blandas det med sandens vita och gråa nyanser. Vi har inspirerats av en färgskala i känsliga och rena toner som förenar blått, natur, grönt och grått. Dröm dig bort i linnets mjukhet som står i kontrast med glas och matt porslin.

Moodboards

Zen

Låt dig inspireras av den nuvarande moodboarden och skapa din stil därhemma.

Se mer