Köpvillkor
Köpvillkoren gäller alla köp på www.illumsbolighus.se och andra distansförsäljningsavtal. Uppdaterat den 23september 2023.
Generella upplysningar
Illums Bolighus A/S
Organisationsnummer: 556813-5387
Amagertorv 10
1160 København K
Danmark
Bank: registreringsnummer 4319 | kontonummer 4783187558
Telefon: +45 33 14 19 41
Etablerat 1941
Betalning
Du kan betala på följande sätt:
Bankkort, VISA/Bankkort, EURO/Mastercard
På www.illumsbolighus.se kan du betala med Klarna och Swish.
Genom att göra en beställning hos Illums Bolighus via www.illumsbolighus.se garanterar du att informationen om betalningen av din beställning är giltig och korrekt. När din beställning har accepterats och behandlats av Illums Bolighus kommer betalningen att genomföras. Härmed godkänner du att Illums Bolighus utför den betalningskontroll som Illums Bolighus anser vara lämplig.
Betalkortet du använder måste vara ditt. Alla innehavare av kredit-/betalkort är föremål för valideringskontroller och godkännande från kortutgivaren. Om kortutgivaren avvisar betalningen är Illums Bolighus inte ansvarig för eventuella förseningar eller uteblivna leveranser av din beställning. Om ditt kort godkänns och validering löper ut förbehåller sig Illums Bolighus rätten att annullera din beställning.
Köpet kommer endast att genomföras och beloppet dras från ditt konto när din beställning skickas från Illums Bolighus eller när din beställning är redo att hämtas i någon av Illums Bolighus butiker i Sverige.
Kommunikationen mellan betalningssystemet och kortinnehavaren sker via en krypterad SSL-anslutning (Secure Socket Layer).
Vid banköverföring skyddas du inte av det danska invändningssystemet
Leverans till Sverige
Vid leverans av möbler och större lampor till Sverige tillkommer en fraktavgift på 450–750 SEK beroende på beställningens storlek. Leveransavgiften för övriga beställningar till Sverige startar på 29–45 SEK. I händelse av ej uthämtade beställningar förbehåller sig Illums Bolighus rätten att ta ut en avgift på 29–45 SEK för de hanteringskostnader som medförts.
Leveranstiden i Sverige är 1–5 arbetsdagar efter att din beställning accepteras under förutsättning att produkterna finns i lager. Med reservation för utsålda eller utgående varor. Du kommer att kontaktas om den angivna leveranstiden ändras. Ovanstående leveranstider gäller också vid uthämtning av din beställning hos Illums Bolighus butiker i Sverige.
Leverans utomlands
Illums Bolighus levererar till hela världen. Internationella fraktkostnader är baserade på beställningens storlek och den angivna leveransadressen. Fraktbeloppet beräknas automatiskt ut innan du genomför köpet och du godkänner den angivna fraktsumman genom att slutföra ditt köp. För ej uthämtade beställningar förbehåller sig Illums Bolighus rätten att ta ut en avgift motsvarande ovanstående fraktpriser för de omkostnader som tillkommit för Illums Bolighus.
Förväntad leveranstid i Europa är 5–7 arbetsdagar efter att din beställning accepteras under förutsättning att produkterna finns i lager. Med reservation för utsålda eller utgående produkter. Leveranstiderna är inte garanterade och bör därför betraktas som vägledande. Illums Bolighus ansvarar inte för förseningar som orsakats av fraktföretaget.
Förväntad leveranstid utanför Europa är 12–14 arbetsdagar efter att din beställning har accepterats under förutsättning att produkterna finns i lager. Med reservation för sålda eller utgående produkter. Leveranstiderna är inte garanterade och bör därför betraktas som vägledande. Illums Bolighus ansvarar inte för förseningar som orsakats av fraktföretaget eller de lokala tullmyndigheterna.
Skatter, avgifter och tull
Skickar du varor:
- Från ett EU-land till ett annat EU-land behöver du vanligtvis inte betala skatter och extra avgifter eftersom andra EU-länder är undantagna från detta enligt reglerna om fri rörlighet för varor inom EU.
- Till ett land utanför EU ska du vara medveten om att varorna kan hållas kvar i tullen och att varorna kan bli föremål för lokala skatter, avgifter och tullar. Illums Bolighus tar inte ansvar för skatter, avgifter och tullar.
- Om du beställer från ett EU-land som ett registrerat företag betalar du inte moms om du anger ett momsregistreringsnummer.
Spårning
När din beställning har skickats från Illums Bolighus får du en leveransbekräftelse och ett spårningsnummer via e-post. Med detta spårningsnummer kan du spåra din beställning från avsändelsen till att den kommer till leveransplatsen. En avsändning kan vanligtvis spåras 12 timmar efter det att spårningsnumret har mottagits.
Om du har några frågor angående din beställning eller leverans vänligen kontakta oss under våra öppettider vardagar kl. 10-17
Kundservice:
Telefon: +45 33 14 19 41
E-post: online@illumsbolighus.se
Ångerrätt
Du har 30 dagars ångerrätt när du handlar på Illums Bolighus. Var uppmärksam på att du inte kan göra retur i någon av våra butiker utanför Sverige om varan är köpt i Sverige. Du kan heller inte göra retur i våra svenska butiker om varan är köpt i en av våra butiker i utlandet. Se villkoren för ångerrätten av ditt köp nedan.
Villkor för utövande av ångerrätten inom 30 dagar:
Du ska meddela oss inom 30 dagar efter mottagandet att du vill returnera ditt köp. Det är du som måste dokumentera meddelande om returen. Vi uppmuntrar dig därför att skicka det till Illums Bolighus på e-post online@illumsbolighus.se. I ditt returmeddelande ska du göra det klart för oss att du vill utöva din ångerrätt. Du hittar standardformuläret för retur av vara längst ner i dokumentet.
Du kan inte ångra köpet genom att vägra att ta emot varan utan att meddela oss tydligt.
Du ska meddela Illums Bolighus att du utövar ångerrätten. Du ska skicka tillbaka din beställning till oss utan onödigt dröjsmål och inom 30 dagar efter att du har mottagit din vara. Du som kund står för kostnaderna i samband med retur. Vid returnering är du ansvarig för att föremålet är ordentligt förpackat. Fakturan ska bifogas med den returnerade varan.
Vissa specifika varor kan inte returneras med vanlig post. Detta gäller möbler och större lampor. Kostnaden för en sådan retur förväntas uppgå till högst 2 000 SEK.
Din ångerrättsperiod löper ut 30 dagar efter dagen:
a) du har mottagit produkten
b) du fysisk mottar den sista artikeln när det gäller en beställning med flera olika artiklar som beställts i en order men levererats individuellt
c) du fysisk mottager den sista produkten eller delen när det gäller en beställning av en vara som består av flera produkter eller delar
Produktens skick när du returnerar den:
Endast du som kund är ansvarig för eventuellt försämring av produktens skick orsakat av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastslå varans egenskaper och funktion. Med andra ord – du ska prova föremålet på samma sätt som om du provade det i en fysisk butik.
Om föremålet är provat utöver vad som rekommenderas ovan betraktas det som använt. Det innebär att du vid returnering av köpet endast får tillbaka en del eller inget av inköpsbeloppet, beroende på produktens skick.
För att få hela köpsumman tillbaka ska du göra samma sak som du hade gjort i en fysisk butik. Du kan prova föremålet men inte använda det.
Återbetalning av inköpsbeloppet:
Om du ångrar ditt köp får du naturligtvis tillbaka det belopp du betalade till oss. Vi återbetalar varans belopp om varan returneras i oanvänt och oskadat skick samt i intakt originalförpackning.
Om du returnerar varan inom 30 dagar kommer vi att återbetala alla betalningar som vi har mottagit från dig inklusive leveranskostnader (med undantag för extra kostnader som uppstår till följd av ditt val av annan leveransform än den billigaste form av leverans som vi erbjuder).
Vi kommer att göra återbetalning via samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, såvida du inte angivit något annat.
Vi kan hålla tillbaka återbetalningen till dess att vi har tagit emot varan, såvida du inte kan bevisa dokumentation på att du skickat in returen.
Varor som är undantagna från ångerrätten:
Följande typer av varor är undantagna från ångerrätten:
- Varor som tillverkats enligt konsumentens specifikationer eller som har specialbeställts. Exempelvis föremål som inneburit gravering, sandblästring eller annan personifiering, specialmått och liknande.
- Varor som sannolikt kommer att försämras eller bli föråldrade snabbt. Exempelvis hudvårdsserier, kosmetik och liknande.
- Varor som av hälso- eller hygieniska skäl inte är lämpliga att returnera och där förseglingen har brutits efter leverans. Exempelvis täcken, kuddar, hudvårdsserier och liknande.
Du förlorar din ångerrätt om:
- du bryter förseglingen på varor som inte är lämpliga att returnera av hälso- eller hygienskäl.
Om du ångrar köpet ska varan skickas till:
Din närmaste Illums Bolighus-butik i Sverige eller till butiken i Köpenhamn.
Adress:
Illums Bolighus A/S
Amagertorv 10
1160 København K
Danmark
Att: Online
Du kan också returnera köpet genom att tydligt meddela oss och fysiskt återlämna varan i någon av butikerna i Sverige eller i butiken i Köpenhamn på ovanstående adress.
Vad ska jag skicka tillbaka?
Du måste bifoga en kopia av fakturan. Processen går snabbare om du fyller i vårt standardreturformulär, se det nedan. Observera att vi inte mottar paket som skickas via postförskott.
Om det är något fel med varan?
Undantag från konsumentköplagen kan gälla vid köp av varor.
När du handlar på www.illumsbolighus.se har du naturligtvis 36 månaders reklamationsrätt. Detta innebär att du antingen kan få varan reparerad, ersatt, återbetald eller rabatterad- beroende på den specifika situationen.
Självklart är det ett krav att klagomålet är motiverat och att felet inte inträffade på grund av felaktig användning av produkten eller annat skadligt beteende.
Som utgångspunkt betalar kunden för returkostnaderna tills klagomålet har godkänts av leverantören.
Om du har fått en annan produkt än den du beställde, vänligen kontakta online@illumsbolighus.dk innan du returnerar produkten.
Hur snabbt ska jag reklamera?
Du måste reklamera inom en "rimlig tid" efter att du har upptäckt felet i varan. Om du reklamera inom två månader efter att felet är upptäckt kommer klagomålet alltid att vara berättigat (förutsatt att du reklamerar inom 24 månader efter köpet).
Vi återbetalar rimliga fraktkostnader
Om klagomålet är berättigat kommer vi naturligtvis att ersätta dina (rimliga) fraktkostnader.
Varan skickas till:
Illums Bolighus A/S
Amagertorv 10
1160 København K
Danmark
Att: Online
Vi behöver följande information när du skickar varan till oss: Vänligen ange vad problemet är så detaljerat som möjligt när du returnerar varan. Observera att vi inte mottar paket som skickats via postförskott eller liknande.
Kom ihåg att varan alltid ska returneras korrekt förpackad och kom ihåg att få ett kvitto på avsändelsen så att vi kan ersätta dina fraktkostnader.
Förbehåll
Vi gör vårt bästa för att priser, erbjudanden, designnamn, leverantörsnamn och annan information på vår hemsida är korrekt. Vi förbehåller oss för pris- och stavfel samt avgiftsändringar. Om vi upptäcker ett prisfel vid köp online kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt.
Överklagande
Om du vill överklaga ditt köp, vänligen kontakta:
Illums Bolighus A/S
Amagertorv 10
1160 København K
Danmark
Att: Online
online@illumsbolighus.se
Telefon: +45 3314 1941
Om vi inte kan hitta en lösning kan du skicka in ett klagomål till den relevanta nämnden i området, förutsatt att villkoren är uppfyllda. Ett av villkoren är att du måste ha kontaktat Illums Bolighus innan du fortsätter:
Konsumentklagomål
Konkurrens- och konsumentbyrån
Carl Jacobsens vej 352500 Valby
Telefon: +45 4171 5000
Du kan också använda EU-kommissionens online-klagomålsportal. Det är dock främst relevant om du som konsument är bosatt utanför Danmark. Du hittar reklamationsportalen här: http://ec.europa.eu/consumers/odr/
Persondataspolicy
Vad gör vi med din personliga information? Läs mer om vår Persondataspolicy här.
Förbehåll för bildbehandling
Datorskärmar kan ställas in annorlunda och kan variera i storlek. Därför kan färgreproduktioner variera beroende på skärmen. Illums Bolighus garanterar inte att färgerna du ser på skärmen återspeglar exakt färg på objektet.
Illums Bolighus försöker däremot att beskriva artikeln så bra som möjligt. Du är alltid välkommen att kontakta Illums Bolighus kundtjänst för mer information om våra varor.
____________________________________________________________________________________________________
Standardreturformulär
(detta formulär ska fyllas i och returneras endast om ångerrätten gäller)
- Till [här ifylles verksamheten namn, fysiska adress och i vissa fall verksamhetens e-postadress]:
- Jag/vi (*) meddelar härmed att jag/vi (*) vill utöva ångerrätten i samband med mitt/vårt (*) köpeavtal för följande varor (*) /av följande tjänster (*)
- Beställt den (*) / Mottogs den (*)
- Konsumentens namn (konsumentens namn)
- Konsumentens adress (konsumentens adress)
- Konsumentens underskrift (konsumentens underskrift)
- Datum